21.10.2013

Ajoneuvos vie lukijansa elämysten vuoristoradalle

Alfa Romeo 8C Jussi ratissaMiltä tuntuu ajaa autoa, jolla voisi ajaa tunnelin katossa yli 300 kilometrin tuntinopeudella? Entä ohjata samoja loistoautoja, joiden takapenkillä takavuosien hallitsijat ja diktaattorit herättivät kunnioitusta ja pelkoa? Kirjassaan Ajoneuvos (Paasilinna) Jussi Halli vie lukijansa unohtumattomalle elämysmatkalle menopelien maailmaan.

bentley_03”Sain tuntea, että miljoonaluokan harvinaisuuden ulkoiluttaminen muiden tienkäyttäjien kanssa oli sykähdyttävä mutta raskas elämys. Kytkin, vaihteisto ja jarrubalanssi vaativat Litmasen jalkatyötä ja helikopterilentäjän refleksejä”, Jussi Halli kuvaa ajokokemustaan vuoden 1933 Alfa Romeo 8C 2300:n ratissa. Auton huip­punopeus: 224 kilometriä tunnissa. ”En ollut pysyä nahoissani sovitellessani itseäni ratin taakse. Kotimaassa tällaisia tilaisuuksia ei tule vastaan”, Halli jatkaa uutuusteoksessaan Ajoneuvos, jossa hän esittelee kolmisenkymmentä maukkainta ajoelämystään. Upeasti kuvitettu kirja perustuu jo seitsemänteen tuotantokauteen yltäneeseen, Moskiton MTV3:lle tuottamaan Ajoneuvos-televisiosarjaan.

Kuvankaappaus 2013-6-28 kello 2.49.35Jussi Halli Ajoneuvos-kirjassaan:
Liikkuminen Alfalla on performanssi, johon ohikul­kijat ottavat osaa. Jos auton ratin takana koskaan voi irtautua todellisuudesta, tämä on se hetki.

Ohjaamo räjähti täyteen mekaanista karjuntaa. Kiih­tyvyys sai hengityksen pakenemaan keuhkoista ja pään painumaan pehmusteisiin. (…) Olo oli kuin nopeutetussa vuoristoradassa.

Kuvankaappaus 2013-6-28 kello 1.53.00Moottorilla on vapautuneen vangin levoton luonne. Sen ei tarvitse enää voittaa maan painovoimaa eikä sillä ole ristinään pommikuormaa eikä lentorah­tia.

Auto tottelee nimeä Mercedes 600 ja se on erään määritelmän mukaan maailman tehokkain tapa vies­tiä vaikutusvaltaa neljällä pyörällä. (…) Puristus ovenkahvasta ja tuntuu kuin näkymätön voima auttaisi oven avaami­sessa. Ovea suljettaessa se imeytyy aavemaisesti kiinni.

Kuvankaappaus 2013-6-28 kello 1.03.01Maailma kiisi va­lonsäteinä ohi, kone karjui ja ahtimet ujelsivat. Nopeus­mittari ei tahtonut pysyä kyydissä mukana. Jalka kaa­sulta ja epäuskoinen virne: eihän tällaista olekaan.

Kuvankaappaus 2013-6-27 kello 3.26.29Hevosvoimina 180 ei tee ihmeitä, mutta seitsemän lit­ran kahdeksikko vääntää kuin Kustaa Pihlajamäki molskilla. Kohta lähtisi kuljettajalta kortti, jos keu­lalla ei heiluttaisi leijona miekkaa.

Kuvankaappaus 2013-6-27 kello 3.26.07 Kuvankaappaus 2013-6-27 kello 3.26.29Shelby GT 500 Super Snake on auto, jolle ei löydy monta järkevää käyttötarkoitusta. Se on automaail­man vastine anabolisilla steroideilla itsensä kisakun­toon pumpanneelle bodarille, joka kulkee väkijoukossa kaulasuonet tykyttäen ja yrittää pitää pinnan alla ky­tevän tulivuoren kurissa. (…) Super Snake on vuoristorata ja kummitusjuna samassa paketissa.

AjoneuvosJussi Halli (s. 1978) on tv- ja radiotoimittaja sekä sähköiseen liiketoimintaan erikoistunut johtaja. Helsingin Aluetelevisio ATV:lla televisiouransa aloittanut Halli on isännöinnyt lukuisia ohjelmia valtakunnallisilla tv-kanavilla yli kymmenen vuoden ajan.

Kirjailijakuva:

http://paasilinna.fi/kirjailijat/jussi-halli/

Lisätiedot, lukunäyte (pdf) ja kansikuva:
http://paasilinna.fi/kirjat/ajoneuvos/

Haastattelu- ja lehdistökappalepyynnöt:
Kustannuspäällikkö Jan Erola / jan.erola@paasilinna.fi / 040 5064612

 

« Takaisin