28.03.2013

Puhelin kiinni, OMG? Pääsiäisenä on hyvä hetki pohtia arjen jaksamista

Anna Perho

Anna Perho

Koska maailma toimii 24/7-periaatteella, olet itse vastuussa omasta aukioloajastasi. Anna Perhon huomiota herättänyt Superarkea! on ilmestynyt nyt sähkökirjana. Ohessa on lukunäyte teoksesta.

 

Puhelin kiinni, OMG?

Ruotsalainen työterapeutti Lena-Karin Erlandsson teki tutkimuksen, jossa hän haastatteli sataa työssäkäyvää pikkulasten äitiä. Erlandsson havaitsi, että äitien tehtävät voitiin jakaa kolmeen ryhmään: pääaktiviteetteihin, joiden sisällön naiset valitsivat itse, piiloaktiviteetteihin, kuten vaikkapa tiskipöydän

pyyhkimiseen samalla kun he puhuivat puhelimessa sekä odottamattomiin aktiviteetteihin, kuten lasten tai puhelimen aiheuttamiin keskeytyksiin, jotka johtivat käsillä olevan asian jäämiseen kesken.

Tutkimuksessaan Erlandsson havaitsi, että mitä enemmän päivään kuului odottamattomia aktiviteetteja, sitä tyytymättömämpiä naiset arkeensa olivat. Hänen päätelmänsä oli, että tyytyväiset ihmiset ovat niitä, jotka saavat vietyä aloittamansa asiat loppuun. Ei ole mikään uusi ajatus, että puhelimet, meilit ja erilaiset some-apparaatit vievät hurjasti aikaamme ja aiheuttavat toistuvia keskeytyksiä. Mutta uutta voi olla se, että sinä voit hallita näiden laitteiden käyttöä – eivätkä ne sinua.

Itse olen opetellut laittamaan puhelimen äänettömälle, kun haluan levätä tai muuten viettää omaa aikaa. Käytän automaattista meilivastaajaa sekä tekstiviestejä, joissa ilmoitan milloin minut saa kiinni tai milloin voin soittaa takaisin. Jos haluan työskennellä oikein keskittyneesti, suljen Facebookin enkä edes ajattele Twitteriä. (En ole itse asiassa koskaan oikein kovasti ihastunut Facebookiin. Se lähinnä ahdistaa minua. Mutta ei näköjään niin paljon, että pysyisin sieltä pois.)

Kokeile sinäkin samaa. Varaa päivästä esimerkiksi kaksi ajankohtaa, jolloin luet sähköpostisi. Laita  puhelimeesi selkeä vastaajaviesti, jossa pyydät soittajaa jättämään numeronsa ja asiansa. Älä roiku somessa, kun sinun pitää saada asioita oikeasti tehtyä. Tulet hämmästymään, miten paljon nämä toimenpiteet vähentävät yleistä häsläämisen tunnetta. Erään tutkimuksen mukaan meilin tai tekstarin lukeminen aiheuttaa 5–20 minuutin häiriön ennen kuin keskittyminen taas palautuu. Jos näitä keskeytyksiä

kerääntyy päivääsi paljon, kiireen tunne kasvaa hetki hetkeltä, koska käsillä olevat asiat eivät vain valmistu.

Kerro työkavereillesi, kun tarvitset keskittymisrauhaa. Samoin lapsille heti kun he ovat niin isoja, että he pystyvät viettämään hetken keskenäänkin. (Lapsiin ja koiranpentuihin pätee sama sääntö: heidän pitää tajuta, että he eivät aina ole universumin keskipisteitä.)

Koska maailma toimii 24/7-periaatteella, olet itse vastuussa omasta aukioloajastasi. Onko se 8/5 vai 12/7? Tärkeintä on vetää raja itse sen sijaan, että ojentaa kontrollin ajankäytöstä muille.

Kokeile!

- Laita puhelin ja meili äänettömälle. Kurkkaa viestit vain sellaisina hetkinä, kun mitään oleellisen tärkeää ei ole menossa.

- Älä lue työmeilejä iltaisin. Et kuitenkaan voi tehdä asioille mitään kello 23.15. Herää mieluummin hiukan aikaisemmin ja laita meilit menemään silloin.

- Käytä ahkerasti automaattisia meilivastauksia. Jos haluat keskittyä iltapäivän omiin tehtäviisi, laadi automaattinenvastaus, jossa kerrot olevasi tavattavissa seuraavana aamuna. Näin sinua tavoitteleva henkilökin saa rauhan.

- Hanki toinen kännykkä, jonka numeron annat vain lapsille, puolisolle ja koululle tai päiväkodille. Pidä mukanasi vain tätä kännykkää, kun et halua olla muiden tavoitettavissa.

- Pohdi, onko surffailusi järkevää ajankäyttöä juuri nyt. Netin huvikäyttö on ihan ok, paitsi kun se syö aikaa tärkeämmiltä asioilta.


Superarkea!Tutustu Superakea! e-kirjaan: https://kirja.elisa.fi/ekirja/superarkea
Lisätietoja: http://paasilinna.fi/ajankohtaista/anna-perhon-ohjeilla-arjesta-superarkea/

Haastattelu ja lehdistökappalepyynnöt: Kustannuspäällikkö Jan Erola / jan.erola@paasilinna.fi

« Takaisin